Skip to content

2n dia: Agres – Bocairent

Pàrquing del Santuari de la Mare de Déu del Castell d’Agres – Refugi Zamorano – Paratge natural Molí Mató – Font del Molí Mató – Coveta naixement Molí Mató o Coveta de l’aigua – Cava d’En Miquel – Alt del Portí o Portell – Cava del Portí de Taulellets – Taulellets – Cova Bolumini – Cabeçó de Mariola i Poblat iber – Ermita de Santa Bàerbara i Olm Mil·lenari – Font del Teular – Bassa del Canyaret – Ermita de Sant Jaume – Hotel Antiga Estació de tren Alcoi Yecla – Bocairent.

Distància: 15,86 km
Dificultat: Moderada
Temps en Moviment: 3 h 26 min.
Velocitat mitjana: 4,6 km/h
Tipus de ruta: lineal, sol d’anada
Altitud màxima: 1085 m
Altitud mínima: 649 m
Desnivell positiu: 517 m
Desnivell negatiu: 654 m

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA

Eixida: Pàrquing del Santuari de la Verge del Castell d’Agres.

Des del pàrquing del Santuari agafarem el camí asfaltat que baixa a Agres. Abans d’entrar al poble, a la primera intersecció cal girar a l’esquerra.

Santuario de la Virgen del Castillo de Agres

I després a la següent cruïlla girar a la dreta.

Seguir PR-CV 370 y GR 330

Aquest camí ens porta al Refugi Zamorano on seguirem pel GR 330 – PRCV 370 direcció Alfafara ia la Font del Molí Mató.

Font del “Molí Mató”

Seguir a l’esquerre

A l’àrea recreativa de la Font del Molí Mató seguirem pel GR 330 – PRCV 370 que deixarem a la següent cruïlla, pel camí de l’esquerra en moderada pujada, que ens condueix a la Cova del Naixement de la Font del Molí Mató” o “Coveta de l’Aigua”.

Cova naixement de la “font del Molí Mató”

Un cop visitada la petita cova seguirem pel camí fins a enllaçar amb el camí que puja a la “Cava Don Miguel” PR-CV 104-307 i SLCV 168.

A l’encreuament agafarem el camí de la dreta seguint els senyals blanques verdes i grogues.

Cava Don Miguel

Deixem la Cava En Miquel a l’esquerra, i cal seguir a la PR-CV 370 direcció Cova del Bolumini.

Fins arribar al Cim del Portí o Portell (1084 m.) cal posar atenció als diferents encreuaments.

1r
2n
3r

Des del Cim del Portí es pot veure la Valleta d’Agres, Alfafara, Bocairent, Montcabrer, Maigmó; al S, La Replanà i el Reconco; al SO, La Blasca; al NO, Monduver NE…..

Cims del Portí (1085 m.) – Montcabrer al fons

Seguirem per la PR-CV 370. Al poc, abandonar la PR per la senda a ma esquerra que porta a la Cava el Portí o Portell i al Taulellets. D’on poden veure a mà esquerre els masos de la Mariola i El Càmping Mariola.

Cava del Portí o Portell de Alfafara
Els Taulellets

D’aquest punt seguirem les marques verdes fins agafar altra vegada la PR-CV 370 i, després, a la dreta direcció la Cova Bolumini “Senda del Íbers”.

Seguir la Senda del Íbers fins arribar a la Cova del Bolumini.

Cova del Bolumini

Una vegada visitada la Cova, continuarem per la senda en forta però curta pujada al Cabeçó de la Mariola i les restes del Poblat Iber. Dalt de Cabeço de la Mariola (Alt de la Cova) podem veure la “Valleta d’Agres”, Alfafara, Bocairent, i una excel·lent panoràmica.

Una vegada que s’ha gaudit de la panoràmica que ens ofereix el Cabeçò de la Mariola, començarem a baixar per la senda fins agafar altra vegada PR-CV 370. Seguirem a la dreta i, després, altra vegada a la dreta en tots els encreuaments fins enllaçar amb la GR 330

Encreuaments

Amb la intersecció de la GR 330, cal seguir per la dreta direcció Banyeres de Mariola.

Cal posar atenció als propers encreuaments,

1r dreta
2n esquerra

Seguir sempre les marques blanques i roges de la GR direcció Banyeres fins agafar la senda del Carrascalet GR 7 direcció Bocairent i al Pla de Santa Bàrbera.

Després de passar pel costat de cases de camp arribarem a l’Ermita de Santa Bàrbera construïda a final del segle XIX i principi del segle XX sobre les ruïnes d’una més antiga (1558) dedicada als Sants Cosme i Damià. Està adossada  a un edifici agrícola i residencial amb estructures de diferent èpoques.

En aquesta Ermita es celebra una festa popular el primer diumenge de desembre declarada d` interès turístic local de la Comunitat Valenciana i inclou balls populars, danses i fogueres.

També podem admirar el xop centenari al costat de la font del Pla i, a prop, encontrarem un llavador on les dones de les masies properes anaven a llavar la roba i fer la barcella.

Xop centenari

Agafem després el camí a la dreta de l’ermita, i després de pasar per unes ruïnes, seguirem el  camí de la dreta i a la propera intersecció agafar la senda de la dreta que ens porta a Bocairent.

En aquest recorregut encontrarem durant la baixada la Font i llavador del Teular que aporta cabal a una cascada annexa plena de molsa.

Font i llavador del Teular

La senda acaba en un camí asfaltat. Agafarem el de l’esquerra per anar a veure l’Ermita de Sant Jaume, construïda al segle XVI, sobre la porta principal podem veure un retaule de rajoles de la imatge del sant. L’interior és una sola nau d’estil gòtic voltada a l’exterior en un banc corregut, al seu voltant podem trobar una font envoltada de carrasques, des d’on emana aigua fresca.

Ermita de Sant Jaume

Tornarem pel mateix camí fins l’anterior encreuament i agafarem ara el que baixa fins a  Bocairent. A poca distància d’aquest punt, posem atenció, hi ha una senda a la dreta que ens porta a la Bassa del Canyaret o del Paradís. Aquesta bassa és un dels punts d’interès més gran per a la fauna protegida d’aquest espai natural, racó que pertany a la xarxa d’espais naturals protegits europeus.

Des de la bassa agafarem la senda de la dreta que ens portarà altra vegada al camí asfaltat que seguirem baixant fins a l’Antiga Estació de Bocairent on hi ha un hotel.

Antiga Estación de Bocairent, reconvertida en hotel

Durant aquest tram podrem gaudir d’ unes vistes meravelloses:
Els cims de Montcabrer, Font Roja i el Menejador, Benicadell i Mondúver, La Replanà, el Reconco, la Blasca , Valleta d’Agres, Alfafara, Bocairent…, de fonts com la del molí Mató, Font del Teular, Font del Pla, l’Ermita de Santa Bàrbera i la de Sant Jaume, Càmping de la Mariola, formacions rocoses com els Taulellets i estarem envoltats de carrasques, pins, fleixos i segons l’època podem sentir les olors de les diferent plantes medicinal, com sàlvia de Mariola, timó, coixinet de monja, camamil·la, lavanda, cadireta de pastor etc..

Final del 2n Tram: Antiga Estación de Bocairent, reconvertida en hotel

Les Caves o pous de Neu

CAVA DON MIGUEL

La Cava d’En Miquel, És la cava més “moderna” de les visitades, va ser construïda a principis del segle XVII i és un dels pous més imponents de Mariola, degut a la seua espectacular i robusta estructura. La seua capacitat i mesures interiors són similars a les de la propera Cava Arquejada, ja que compta amb uns 15 metres de diàmetre i una profunditat d’uns 10 metres, la qual cosa es tradueix en una capacitat de fins a 1700 metres cúbics.