Skip to content

5é dia: Alcoi – Cocentaina

Alcoi – Restaurant Torres de Cotes – Camí del Coll de Serelles i Coll de’En Sabata – Font i bassa de Serelles – Mola de Serelles – Coll de Serelles – Coll de Sabata – Cavall Bernat – Barranc de Moran – Cantera Botella – Refugi Foietes – Mas de la Penya – Zona d’escalada del Mas de la Penya – Castell de Cocentaina – Ermita de Santa Bàrbera – Centre Cultural el Teular – Casc Antic – Plaça i Palau de Cocentaina

Powered by Wikiloc
Distància: 14,59 km
Dificultat : Moderada
Temps en Moviment: 3 h 36 min.
Velocitat mitjana: 4 km/h
Tipus de ruta: lineal, sol d’anada
Altitud màxima: 1198 m
Altitud mínima: 445 m
Desnivell positiu: 777 m
Desnivell negatiu: 933 m

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA

Eixida: Pàrquing davant del Restaurant Torre de Cotes

Deixem el restaurant a la dreta i agafem el Camí del Coll de Serelles i del Coll de Sabata. Pujada fàcil i sense cap dificultat que abandonarem per anar a la font i bassa de Serelles.

Restaurant Torre de Cotes

Cal agafar dos senders que van apareixen a l’esquerra que evitaran moltes revoltes del camí. Durant la pujada poden gaudir de la panoramica d’Alcoi.

1a. Intersecció
Alcoi

Cal deixar el Camí del Coll d’En Sabata i agafar el de l’esquerra que ens portarà fins a la font i bassa de Serelles. Des d’aquest punt agafarem la senda que hi ha a la dreta de la bassa.

1er encreuament
Font de Serelles
Bassa de Serelles

Seguirem per la senda, i agafarem a mà esquerra els propers encreuaments

Al final de la senda, cal seguir el camí de l’esquerra que ens portarà al Coll de Sabata passant per baix del Cim de la Mola (1105 m.)

Cim de la Mola

Seguirem per la GR 330, direcció Agres fins al Coll de Sabata on cal agafar la GR 330 I PR-CV 37 direcció Montcabrer. Senda amb forta pujada i que abandonarem per una senda a la dreta que ens portarà al Cavall Bernat.

1a Intersecció
3a Intersecció
4a Intersecció

Des del Cavall Bernat, una senda, marcada amb fites, amb forta baixada, amb molta pedra solta i on cal posar molta atenció, ens portarà a la Cantera Botella.

Cantera Botella

Seguirem per la carretera i agafarem la senda que apareix a la dreta marcada amb groc i blanc.

Seguirem baixant fins que arribem l’encreuament del refugi les Foietes que visitarem. Zona d’acampada i descans amb taules i font.

Refugi de les Foietes del C.E. Cocentaina

Després tornarem pel mateix camí per continuar per la PR-CV 37 direcció Mas de la Penya. Creuarem la carretera de la cantera i agafarem la senda marcada amb groc i blanc que ens porta al Mas de la Penya i abans d’arribar al mas agafarem la PR-CV 37 direcció al Castell i zona d’escalada.

1a Intersecció
3a Intersecció
Zona d’escalada del mas de la Penya

Des de la zona de escalada per una suau pujada arribarem, i sempre seguint la PR, al pàrquing i Castell de Cocentaina. Posem atenció als propers encreuaments.

1r Encreuament
2n Encreuament
3r Encreuament
4t Encreuament

CASTELL DE COCENTAINA domina les comarques de l’Alcoià i El Comtat des de la seua privilegiada posició, coronant l’últim contrafort del vessant oriental de la Serra de Mariola, a 754 metres d’altura. És un Edifici d’estil gòtic-militar. Construït a la fi del segle XIII i principis del XIV. Es tracta d’una gran torre quadrada de 13,5 metres de costat per 12 metres d’altura asseguda sobre un talús de cadirat que varia entre 2 i 4 metres d’altura. Consta de dos pisos i es remata en terrassa plana. Les plantes es divideixen en quatre quarts sent un d’ells el pati. En l’espai del pati està l’escala el desenvolupament de la qual permet comunicar els diferents nivells. Sota el paviment en el subsol es troba l’aljub. Totes les parts i estades importants estan construïts de cadirat, la resta de maçoneria.

La seua gran torre constitueix una fita visual en el paisatge, que resulta perceptible des de la distància en un gran àmbit comarcal. Aquest fet dona idea de la importància estratègica que va tindre per a la defensa del territori i com a lloc de referència d’altres castells de la zona.

La torre, restaurada fa uns anys, forma part del conjunt que constituïa el castell del qual només queden restes arqueològiques.

Castell de Cocentaina

Des del pàrquing, podem pujar al Castell, el camí d’accés des de la base és una sendera asfaltada i us portarà poc més de 5 minuts arribar fins a la mateixa gran torre.

Per la senda de dreta baixarem a la Ermita de Santa Bàrbara. Atenció als encreuaments.

1r Encreuament
2n Encreuament
3r Encreuament
4t Encreuament

Podem visitar l’Ermita de Santa Bàrbara i després per una tranquil·la baixada asfaltada arribarem a Cocentaina.

L’ERMITA DE SANTA BÀRBARA edificis religiosos d’època medieval. Està situada al paratge que rep el mateix nom, es tracta d’un edifici religiós de conquesta, que data del segle XIII i de la primera meitat del XIV, el qual presenta una planta d’una sola nau de quatre crugies, separades per arcs de diafragma que generen contraforts a l’exterior que es tanquen amb una coberta de fusta a dos aigües i una única entrada mitjançant un arc de mig punt.

Des del punt de vista arquitectònic s’ha classificat l’ermita de Santa Bàrbara com una església de conquesta, caracteritzada per una coberta llenyosa de doble vessant recolzada sobre arcs apuntats. Es degué construir entre finals del segle XIII i principis del XIV, coincidint amb el moment de ple assentament i domini dels cristians.

Actualment, l’ermita és de propietat municipal i no està destinada al culte des de la jubilació de l’última ermitana, la qual s’ocupà de la cura de l’ermita fins a la dècada dels anys setanta. Per a la festivitat de la Immaculada Concepció, el 8 de desembre, se celebra la Corriola, festa popular en la qual és tradicional el menjar d’una rosca de pa i embotit, el volteig de la campana, el passeig pels paratges i beure a la font.

Ermita de Santa Bàrbara

Entrarem pel  Centre Cultural el Teular, casc antic, passant per l’Església i plaça del Salvador, antiga placeta del Raval i acabarem aquest tram en la Plaça del Palau.

Centre Cultural el Teular
Entrada al Casc Antic
Església i plaça del salvador

RAVAL. ANTIC BARRI MUSULMÀ. El Raval encara conserva pràcticament intacte tot el traçat antic. Construït al voltant d’una gran mesquita (actual Església d’El Salvador), amb carrers tortuosos i estrets, i carrerons tancats que formen un entramat laberíntic.

ESGLÉSIA D’EL SALVADOR. Construïda a la fi del segle XVI sobre l’antiga mesquita s’ajusta al típic model renaixentista, amb una sola nau de quatre trams, amb capelles fornícules situades entre els contraforts amb una testera plana més estreta que la nau i unit a aquesta mitjançant un arc amb esplandit.

El PALAU DE COCENTAINA és una de les joies arquitectòniques del gòtic i renaixement valencià. El Palau és una residència senyorial fortificada que inicià la seua construcció al segle XIII amb el domini del cavaller Roger de Llúria, almirall de la flota de la Corona d’Aragó i de Sicilia. L’aspecte que presenta actualment aquest monument emblemàtic és el resultat de contínues construccions i reformes. La ubicació no està realitzada a l’atzar, ja que es troba ubicat a la vora del barranc del Sord, una situació privilegiada per a controlar les vies d’accés a la població i reforçar, juntament amb el Castell, la Vila de Cocentaina. L’origen del Castell data de principis del segle XIV com a fortificació, mantenint la planta quadrangular que es conserva a dia d’avui. Més endavant, la compra de la Vila de Cocentaina en 1448 per part de Ximén Pérez de Corella causa un impacte directe en aquest monument. Primer, va canviar l’aspecte d’aquest i el va transformar en Palau, incloent la decoració de les sales interiors amb estils barroc i renaixentista.

Finalment, després de presenciar el Miracle de la Mare de Déu, els Corella van constrüir adherit al mateix Palau un monestir de monges Clarises al segle XVII